Ragazzi, sono convinto che la parola the "Vomit" utilizzata da Gary Karr possa avere mille sfaccettature. Perciò, riporto pedissequamente in Inglese l' essenza di questa tecnica che, a mio giudizio, è strepitosa (insieme alla Tecnica del Granchio di Rabbath o all' uso del Pivot in alcuni passaggi o scale). Bene, in sintesi la tecnica del "Vomit" di Karr (e che solo lui esegue in maniera favolosa, minimizzando i cambi dell' arco e rinforzando sia la destra che la sinistra ma con scopi ben precisi che poi magari vedremo) si può riassumere con le sue parole. " The Vomit Exercise looks like it's all about left-hand shifting, but it's really all about RIGHT-HAND BOW SPEED. You're actually practicing Bow Speed Shifts, not left hand shifts. When shifting, always move the bow at the speed of the slower (lower) note. When you make any shift to a higher note, keep the bow going at the slower speed until the left hand reaches the high note. This way you don't hear the left hand moving, since the slow bow speed disguises any higher sounds. When descending, from a high note the bow immediately adopts the speed of the lower arrival note during the shift, again disguising any higher sounds. " Ma c'è da dire di più se si vuole capire questa tecnica con un esercizio pratico. "Gary claimed he created this exercise, while definitely warming up the ear and the left hand, to be all about the bow and bow speed. Each morning session starts with about 25 minutes of "The Vomit", going through ALL the permutations. I suggest A Major, but because half of us were in solo tuning and half in regular, he split the difference and had the solo-tuners play in G#, the orchestra-tuners play in Bb. So, with an A drone, you play: A-B, B-A, A-C#, C#-A, A-D, D-A, etc., up to one octave and start coming back down. {{Always moving the bow at the speed of the slowest note}} Believe me, it Sounds Like Vomit with 12 players trying it for the first time.... 1st time through, all 1st finger to 1st finger shifts 2nd time, all 1st finger to 2nd finger shifts 3rd time, all 1 to 3 (yes, *every* upper note on 3rd finger) 4th time, all 1 to 4 (yes, *every* upper note on 4th finger) Okay, now all 2 to 1, then all 2 to 2, 2 to 3, 2 to 4 then 3 to 1, 3 to 2, 3 to 3, 3 to 4 then 4 to 1, 4 to 2, 4 to 3, 4 to 4 Your bow will get very accurate with the note speeds, and your left hand and ear will be *incredibly* fortified!!!" Se c'è qualcuno che ha un attimo di tempo per tradurre questi concetti (altrimenti vedo di farlo io), ve ne sarei molto grato. Del resto si tratta di una tecnica basilare di Karr, sia per chi lo ha visto dal vivo od in video cassetta. Insomma, Karr quando esegue un concerto, non improvvisa mai col suo arco. Sa sempre cosa fare e dove collocarlo per avere il miglior tipo di suono. Certo, ore ed ore di studio lo hanno condotto a questa estrema precisione esecutiva, e per questo motivo, nel mio infinitesimale appoggio al Forum, cerco di indicare le tecniche che caratterizzano alcuni fra i più grandi contrabbassisti classici al mondo. Chissà se anche nel Jazz si possa fare una cosa simile. Scusate la prolissità. saluti Vito Liuzzi
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